Een overweldigend begin - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Mariska Hackert - WaarBenJij.nu Een overweldigend begin - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Mariska Hackert - WaarBenJij.nu

Een overweldigend begin

Blijf op de hoogte en volg Mariska

03 April 2014 | Tanzania, Dar es Salaam

Hallo allemaal!

Na gister te zijn aangekomen dacht ik dat het tijd is voor een eerste reisverslag. Wat is het allemaal wennen hier! Gister vloog ik om 10.15 vanaf Amsterdam naar Dar es Salaam, met een tussenstop op de Kilamanjaro. Alles verliep prima. Er zat een hele aardige mevrouw langs me in het vliegtuig waarmee ik heb zitten kletsen, er was een andere mevrouw die me de weg langs de douane heeft laten zien, en we kregen een hoop eten in het vliegtuig. Zodra ik aankwam stond Idda op me te wachten die me met de auto mee terug nam naar het Kalenga Guest House.

Toen kwam de eerste shock, want de wegen zijn echt super chaotisch! Iedereen loopt en rijdt waar hij zelf wil. Als we voor een stoplicht staan en deze springt op groen, begint iedereen automatisch te toeteren, terwijl je in Nederland hiervoor een vette boete zou krijgen! Daarnaast zijn er overal langs de weg kleine kraampjes en kleedjes waar de lokale bevolking spullen op verkoopt, zelf 's avonds zo laat.

Vervolgens kwamen we aan bij het huis, waarna Idda meteen weer vertrok. Het huis is heel mooi. Het is beveiligd (wat ook wel weer wennen is, ik heb immers nog nooit in Nijmegen iemand 24/7 voor de deur zien staan). Er zit een woonkamer, eetkamer, keuken en badkamer in. Helaas geen warm water voor de douche (zou wel zo moeten zijn, maar vanochtend voelde het toch echt koud!). Mijn slaapkamer is vrij ruim, met een tweepersoonsbed, een kast en een bureau. Helaas is de internetverbinding er slecht, waardoor ik gedwongen ben het meeste in de woonkamer te doen. Daarnaast zijn er verschillende huisgenoten, die heel aardig voor me zijn. Een meisje had ik al meteen een klik mee. Ze komt uit New York en stelde voor van het weekend met een aantal mensen uit het huis naar een toeristisch strand te gaan. Dit klinkt erg gezellig! Ze was er vorige week al geweest en toen was het ook geslaagd geweest zei ze.

Vandaag heb ik eerst een poging gedaan tot uitslapen, maar toen ik om negen uur wakker was moest ik er toch echt uit. Eerst gedoucht en al mijn spullen uitgepakt, en toen ontbeten (ik ben blij dat ik wat te eten mee had genomen!) Daarna kwam Idda me ophalen en heb ik Kamazima ontmoet (ik hoop dat ik het goed schrijf). Dit was wel erg spannend! Hij had een paar moeilijke vragen voor me en met de taalbarriere erbij was het soms moeilijk om duidelijk antwoord te geven. Maar ik heb mijn best gedaan en ik hoop dat dat genoeg is. Ben er helaas niet helemaal zeker van, maar we zullen zien. Na het bezoek ben ik met Idda naar de ATM gegaan. Drie banken later had ik nog steeds geen geld, want je raad het al, het geld was op! Morgen poging 2. Dus vandaag boodschappen gedaan met geld van Idda, wat ik haar hopelijk zo snel mogelijk terug kan geven. Ik had iets van pasta gehaald met een saus met mango erin. Helaas was dit geen succes, die saus was zooooo verschrikkelijk pittig dat de tranen me in de ogen stonden! Dus ik heb wel wat opgegeten, maar niet alles, want het was echt geen doen. Ik hoop dat ik er snel wijs uit wordt wat wel eetbaar is.

Wat betreft de beestjes: Gisteravond toen ik nog snel een glas water kwam halen (wat je hier gratis kan pakken uit een grote tank, helemaal schoon), zag ik een gekko op de muur in de keuken. Klein momentje gehad waarop ik niet wist wat ik moest doen, toen het advies van papa ter harte genomen, en gewoon lekker laten lopen, totdat ik er daarstraks ook een zag op mijn slaapkamer muur! Meteen de klamboe om mijn bed heen getrokken (zodat mijn knuffels veilig zijn, voor mijzelf vrees ik natuurlijk niet). Muggen zitten er overigens nauwelijks, want ik heb altijd de airco aanstaan op mijn kamer. Apen, spinnen en slangen heb ik nog niet gezien.

Nou, ik ga mijn best doen alles nog even te laten bezinken. Ik hoop dat ik jullie allemaal weer snel spreek! Voor nu veel lieve groetjes uit Dar es Salaam.

  • 03 April 2014 - 22:17

    Poppa:

    Dat is een verrassing, al zo snel een eerste bericht. Nou, het begin is uitstekend verlopen, zo lees ik. Leuk hoor, want een goed begin is het halve werk. Wat een andere cultuur he, met al die kraampjes waar de locale bevolking ik weet niet wat allemaal verkoopt. Vaak best lekkere etenswaar hoor, maar het blijft natuurlijk wel wennen. Als je over 3 maanden terug komt, denk ik dat je extra sambal op je eten wil. Helemaak gewend aan het spicy Tanzanian food, haha!

    Hier is alles goed. Weer een stukje verder met het huis en morgen (vrijdag) naar Ross Health in Soest. Opa en oma herb ik geïnformeerd over je goede vlucht en veilige aankomst.

    Heel veel plezier en een dikke kus van mij (en ook van Ans natuurlijk).

  • 04 April 2014 - 08:47

    Esther:

    Wat een leuk berichtje, ik zat toevallig met Kim op een terrasje in Utrecht van het zonnetje en wat tapas te genieten toen we het lazen. We hebben al flink om je gekko-avonturen moeten lachen!
    Heb je de geroosterde maiskolven al gezien langs de weg?
    Ik ben benieuwd of je al ergens geld hebt kunnen krijgen!

    xxx Esther

  • 04 April 2014 - 09:46

    MAMMA:

    Het begin is goed Mariska. Dat geld zal heus wel lukken. Fijn dat Idda je geld voorgeschoten heeft. ben benieuwd of de geldpinpogingen van vandaag gelukt zijn. Er zijn de eerste dagen nog veel dingen waar je aan moet wennen. Maar dat geeft niet. Het zal allemaal best wel lukken. Fijn dat je sl een leuke kamergenote hebt ontmoet en dat je op Idda terug kunt vallen. veel succes vandaag met al je nieuwe ontdekkingen en ik ben benieuwd welk spicey food je vanavond te eten maakt. En anders maar een stuk ontbijtkoek!
    Veel plezier van Wim en van mij en ik zal de link doorsturen aan de familie. Wie weet laten ze wat horen.

  • 04 April 2014 - 11:24

    Gerard Van De Reep:

    Genoten van je reisverslag. Veel succes de komende dagen en geniet er vooral van.
    Gerard

  • 04 April 2014 - 11:29

    Ria Kruik Van De Reep:

    Lieve Mariska
    Wat goed om te horen dat je eerste indrukken goed zijn. Wij hopen voor je, op een goede tijd in Tanzania. De gewoontes van het land zullen op den duur wel wennen. En het eten ook.
    Hopelijk lukt het je om aan geld te komen, lijkt mij een onprettig idee, als dat zoveel soesa geeft.
    Ik vind je wel een kei hoor om zo alleen in een vreemd land te zijn. Wat dat betreft hebben jullie alle drie een ondernemende inslag. Misschien heb je nog veel, aan de ervaringen, die je zussen opgedaan hebben. Ik zal proberen je blog te blijven volgen. Maak er een mooie tijd van en heel veel liefs en sterkte met alles. Dikke kus van Jaap en Ria

  • 04 April 2014 - 20:53

    Marjan Lommerse:

    Ha Mariska,

    een dag onderweg en dan al zoveel beleefd! Dat wordt smullen voor ons met alle verslagen die nog volgen!
    Maar je komt er wel hoor, daar ben ik van overtuigd. Heel veel succes met alles en we blijven je volgen.
    groetjes, Marjan en Vincent

  • 07 April 2014 - 09:56

    MAMMA:

    komen de strandfoto's ook nog op je blog?

  • 07 April 2014 - 22:10

    Selina:

    Hahaha I love gekko's!! doe ze de groeten van me :)

    Have fun!


  • 16 April 2014 - 14:29

    Belinda:

    Hoi Mariska,
    Ik heb alles lekker zitten lezen en ik vind je verhalen
    super geweldig. Ik vind je een kanjer !
    En wat betreft de gekko's rustig laten zitten, en ze zijn best
    Mooi om te zien, dan doen ze jou ook niks, hahaha
    Heb ik ook maar van mijn moedertje geleerd ;)
    Heel veel plezier en succes met alles......
    XXX groetjes Belinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Actief sinds 01 April 2014
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 4025

Voorgaande reizen:

02 April 2014 - 01 Juli 2014

Tanzania

Landen bezocht: